گژین پین موتور 5/9 کامنز (3934047) برند TP

شاتون (Connecting Rod) نقش بازوی رابط را بازی می‌کند. یک سر شاتون از طریق گژن‌پین (Wrist Pin یا Piston Pin) به پیستون متصل می‌شود و سر دیگر آن (سر بزرگ) به یاتاقان‌های روی میل‌لنگ وصل می‌گردد. گژن‌پین یک پین فولادی سخت‌کاری شده و کاملا صیقلی است که دقیقا از داخل بوش‌های پیستون و سر کوچک شاتون عبور می‌کند، امکان حرکت پیستون را فراهم کرده و نیرو را به شاتون منتقل می‌‌کند.

در طی مرحله احتراق، فشار انفجار فوق‌العاده زیاد در سیلندر، پیستون را با نیرویی عظیم به سمت پایین می‌راند. این نیرو از طریق گژن‌پین به شاتون موتور منتقل شده و سپس توسط شاتون به میل‌لنگ اعمال می‌شود تا حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی مورد نیاز برای چرخش چرخ‌ها تبدیل کند. طراحی دقیق، جنس مرغوب و روغن‌کاری بهینه این اتصال، برای تحمل بارهای ضربه‌ای شدید و تنش‌های خستگی مکرر در دورهای مختلف موتور، حیاتی است.

رایج‌ترین مشکلات شاتون و گژن‌پین در موتورهای سنگین

شاتون و گژن پین به دلیل قرار گرفتن در معرض فشارهای شدید مکانیکی، دمای بالا و سیکل‌های حرکتی بی‌شمار، مستعد چندین مشکل رایج هستند، در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • خمیدگی یا تاب برداشتن شاتون: ناشی از هیدرولیک کردن موتور (ورود مایع غیرقابل تراکم مانند آب یا سوخت زیاد به سیلندر)، گیرپاژ پیستون یا اورهییت شدید. شاتون خمیده تراز موتور را به هم زده و باعث سایش غیرعادی یاتاقان‌ها و دیواره سیلندر می‌شود.
  • شکستگی شاتون: فاجعه‌بارترین مشکل، اغلب نتیجه خستگی فلز ناشی از بارگذاری بیش از حد مداوم، ضربات شدید ناگهانی (مثل کوبش پیستون)، فشار ناشی از خمیدگی قبلی، یا نقص ساختاری و مواد اولیه نامرغوب. شکستگی شاتون معمولا منجر به تخریب کامل موتور (خروج شاتون از بلوک سیلندر) می‌شود.
  • سایش یا خراشیدگی بوش سر کوچک شاتون: بوش داخلی محل اتصال گژن‌پین به شاتون به مرور زمان و به دلیل روغن‌کاری ناکافی، آلودگی روغن یا بارگذاری بیش از حد، دچار سایش می‌شود. این امر باعث لقی، صداهای تقه‌ای و آسیب به خود گژن‌پین می‌گردد.
  • سایش یا خرابی گژن‌پین: سطح گژن‌پین ممکن است به دلیل روغن‌کاری ضعیف، آلودگی یا بارگذاری نامناسب، دچار خراش سایش یا حتی ترک‌های ریز شود. در موارد شدید، شکستگی گژن پین رخ می‌دهد که مشابه شکست شاتون، فاجعه‌آمیز است.
  • شل شدن یاتاقان‌های سر بزرگ شاتون: یاتاقان‌های محل اتصال شاتون به میل‌لنگ می‌توانند به دلیل روغن‌کاری نامناسب، اورهییت یا بارگذاری بیش از حد، دچار سایش یا خردشدگی شوند. این امر لقی و ضربه به میل‌لنگ را در پی دارد.

توضیحات

گژین پین موتور 5/9 کامنز (3934047) برند TP

گژن پین (Gudgeon Pin) یا پین انگشتی، یک قطعه استوانه‌ای شکل است که در موتورهای دیزلی کمنز، نقش حیاتی در اتصال پیستون به شاتون ایفا می‌کند. اهمیت این قطعه در انتقال حرکت پیستون به شاتون و در نهایت میل‌لنگ استخرابی گژن پین یا عملکرد نادرست آن می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی در موتور شود. 

اهمیت گژن پین کمنز:
  • انتقال نیرو:
    گژن پین، نیروی حاصل از احتراق در پیستون را به شاتون و سپس به میل‌لنگ منتقل می‌کند. این انتقال نیرو به صورت دقیق و همزمان انجام می‌شود تا موتور به درستی کار کند. 

  • کاهش اصطکاک:
    گژن پین به وسیله بوش شاتون یا بوش گژن پین، از تماس مستقیم و اصطکاک بین گژن پین و شاتون جلوگیری می‌کند. این امر باعث کاهش سایش و افزایش طول عمر قطعات می‌شود. 

  • اتصال محکم:
    گژن پین به دو صورت فلوتینگ (شناور) یا فیکس (ثابت) به شاتون متصل می‌شود. در هر دو حالت، اتصال باید محکم و بدون لقی باشد تا از آسیب دیدن قطعات جلوگیری شود. 

  • افزایش راندمان:
    عملکرد صحیح گژن پین و شاتون، به طور مستقیم بر راندمان موتور و مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد. 

  • افزایش طول عمر موتور:
    با کاهش سایش و جلوگیری از آسیب به قطعات، گژن پین به افزایش طول عمر موتور کمک می‌کند. 

نکات مهم در مورد گژن پین:
  • جنس گژن پین:
    گژن پین‌ها معمولاً از فولادهای آلیاژی با استحکام بالا ساخته می‌شوند. انتخاب جنس مناسب برای گژن پین، نقش مهمی در عملکرد و طول عمر آن دارد. 

  • نصب صحیح:
    نصب صحیح گژن پین و استفاده از ابزار مناسب، برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات ضروری است. 

  • بازرسی دوره‌ای:
    بازرسی دوره‌ای گژن پین و بوش شاتون، می‌تواند از خرابی‌های احتمالی جلوگیری کند. 

  • تعویض به موقع:
    در صورت مشاهده علائم خرابی، گژن پین و بوش شاتون باید به موقع تعویض شوند. 

در مجموع، گژن پین یک قطعه حیاتی در موتورهای دیزلی کمنز است و عملکرد صحیح آن برای کارکرد بهینه موتور ضروری است. 
Call Now Button